سکانس هفته – دستها روی شهر


سکانس هفته

دستها روی شهر ساخته فرانچسکو رزی

سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم با جنش سینمایی نئورئالیسم در قوت بخشیدن به مفهوم واقعگرایی در فیلم داستانی نقش پر رنگی داشت. پس از جنبه نئورئالیسم با وجود گرایشات فراوان به تولید فیلمهای ژانر محور در سینمای ایتالیا، واقعگرایی و وجود نگاه طبقاتی در بیشتر فیلمهای این سینما پا برجا باقی ماند.

از بین فیلمسازان ایتالیایی که در دهه 1960 میلادی بشهرت دست یافتند فرانچسکو رزی بدلیل واکنش به مسائل سیاسی روز وبا صراحت بیانش شهره است. فیلم دستها روی شهر در مورد فساد ریشه دار در نظام مدیریتی شهر ناپل است. شخصیت اصلی فیلم ادواردو توتوللا (با بازی راد استایگر) مالک شرکت انبوه سازی است که قصد دارد برای استحکام امپراتوری مالی اش وارد جهان سیاست شود.

در سکانس دوم فیلم ساخت و ساز بی محابای شرکت نوتوللا باعث ریزش خانه ای با بافت قدیمی و آوار شدنش بر سر ساکنین آن منطقه می شود. صحنه با نشان دادن وضعیت روزمره زندگی مردم محله شروع می شود ، پس از یک دقیقه بناگاه ابتدا آحری پیش پای اهالی سقوط می کند و ادامه آن دیوار بیرونی ساختمان شروع به ریزش می کند. دوربین رزی واقعه را بصورت همزمان هم از داخل و هم از بیرن محل نشان می دهد. پن های شلاقی، پلان هایی با بازه زمانی طولانی در نمای دور و استفاده بجا از لنز زوم در کنار قدر بالای فیلمساز در کنترل افراد و عناصر ساختمای کیفیت والا و مستندوار به این صحنه داده است. نگارش و تنظیم مطالب سینمایی رشید قربانی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.