سکانس هفته – هری کثیف

سکانس هفته - هری کثیف

سکانس هفته - هری کثیف

سکانس هفته

هری کثیف ساخته دان سیگل

هری کثیف یکی از مهمترین فیلمها در ژانر پلیسی است. فیلم از الگو کلاسیک موش و گربه بازی بین جنایتکار و مامور قانون پیروی می کند. همچنین یکی از مهمترین فیلمهای سینمای آمریکا در موضوع قاتلهای زنجیره ای بحساب می آید.

دهه 1970 در سینمای آمریکا شاهد بتصویر کشیده شدن داستانهایی با خشونت بی پروا در روابط  بین شخصیت ها و صحنه های فیلمها بشمار می آید. فیلمهایی چون راننده تاکسی ساخته مارتین اسکورسیزی، سگهای پوشالی ساخته سم پکین پا، پرتقال کوکوی ساخته استنلی کوبریک، محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی و … بنظر می آید تغییرات کلانی پدید آمده در هنجار های اخلاقی و شکاف بین باورهای نسل های مختلف از مهمترین عوامل خشونت بر پرده سینما در آن دوره است.

داستان هری کثیف در مورد قاتلی زنجیره ای با نام مستعار عقرب است. او برای باجگیری از مسئولین شهر سانفراسیسکو دست به جنایت می زند و هری کلاهان با بازی کلینت ایسوود مسئول رسیدگی به پرونده است. در سکانس منتخب اولین رویداد طراحی شده برای شناخت شخصیت اصلی است. هری که هنگام توقف برای خوردن غذا متوجه چند بانک دزد می شود در نهایت آرامش و قساوت که در بازی ایستوود چاشنی دیگر آزاری هم بچشم می خورد بانک دزدها را از پای در می آورد. تسلط سیگل در ایجاد یک فضای روزمره شهری و نشان دادن وجوه مختلف جغرافیای صحنه در اجرای این سکانس مثال زدنی است.

نگارش و تنظیم مطالب سینمایی از رشید قربانی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.