فیلم هفته – نابخشوده


فیلم هفته

نابخشوده ساخته کلینت ایستوود

ژانر وسترن در سینمای آمریکا از دهه 1970 میلادی از نظر کمی و کیفی دچار رکود بزرگی شد. فیلمسازان که آثار کلاسیک این ژانر را خلق کرده بودند دیگر زنده نبودند. از طرف دیگر تغییرات فراوانی که در آن سالها همچون اعتراضات به سیاست های خارجی این کشور، انقلاب جنسی، بحران وال استریت، جنگ ویتنام و … در نگرش آمریکاییان پدید آورد باعث تغییر ذائقه سینمارو ها نیز شد. دیگر وسترن و جهان داستان هایش ساده تر از آن بود که بتواند پاسخگوی این تناقضات باشد.

مهمترین ستاره وسترن در سالهای رکود ژانر کلینت ایستوود بود وی که با سه گانه دلار (بخاطر یک مشت دلار، بخاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت) بشرت جهانی دست یافتهبود طظی دهه های 1970 و 1980 میلادی وسترن های زیادی را بازی و کارگردانی کرد و نقطه پایان سینمای وسترن ایستوود فیلم نابخشوده محصول سال 1992 است.

فیلم داستان به پایان رسیدن عصر هفت تیرکش ها و خانه نشینی آنها است. ضد قهرمان فیلم ویلیام مانی با بازی خود ایستوود تلاش میکند تا از خشونت دوری کرده و زیستی دهقانی پیشه کند اما کلانتری سلطه طلب همه معادلات را بهم میریزد و ویلیام بار دگیر وارد جاده خشونت می شود. فیلم کنکاشی در مفهوم خشونت است. از اسطوره سازی های مرسوم ژانر چندان خبری نیست و خشونت نمایشی جای خود را به خشونتی ناتورالیستی و جانکاه داده است.

نویسنده : دیوید وب / کارگردان : کلینت ایستوود / فیلمبردار : جک ان گرن / موسیقی : لنی نیهاوس / تدوین : جوئل کاکس / بازیگران : کلینت ایستوود، جین هاکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس / محصول 1992 نگارش و تنظیم مطالب سینمایی رشید قربانی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.