فیلم کوتاه هفته – روتوش



فیلم کوتاه هفته

روتوش ساخته کاوه مظاهری

فیلم داستان زن جوانی است که صبح روزی کاری، در برابر خفگی شوهرش زیر وزنه های سنگین ورزشی واکنشی نشان نمی دهد و با سکوت و انفعال تعمدی شرایط مرگ وی را سهلتر می کند. شغل وی روتوش (سانسور) عکس های یک نشریه است. پس ازمرگ مرد، زن به همراه طفل خردسالش خانه را به قصد محل کارش ترک میکن. در محیط کار وانمود می کند که نگران و بی خبر از شوهرش است. دست آخر زودتر از موعد به خانه باز میگردد و در خانه وانمود می کند که که اکنون متوجه مرگ شوهرش شده و تحت تاثیر مرگ وی قرار گرفته است.

شغل زن ارتباط مستقیمی با جنبه روانی وی و کنش بنیادین پیرنگ دارد. از آنجایی که کار روزمره زن سانسور وبازآفرینی وقایع است (به عبارت دقیق وی یک سانسورچی تصویری است) هنگام مرگ شوهر زن همین رفتار قرینه وار را تکرار می کند. یعنی در برابر واقعه ای سکوت پیشه می کند و سپس واقعه را به نفع خویش مسخ و بازآفرینی می کند.

فیلم هوشمندانه پاسخ دقیقی به انگیزه زن در مورد خشنودی وی از مرگ شوهرش، نمی دهد.  هر چند از عناصر جزئی که در شروع فیلم کاشت شده است (سیگار و وسایل ورزشی) میتوان میزان نارضایتی زن از زندگی اش را دریافت. عناصری که زیر روتوش زندگی روزمره چندان به نظر نمی ایند اما وجود دارند.

نگارش و تنظیم مطالب سینمایی از رشید قربانی تهیه کننده، نویسنده و کارگردان : کاوه مظاهری / بازیگر : سونیا سنجری / فیلمبردار : محمدرضا جهان‌پناه / تدوین : پویان شعله ور / 20 دقیقه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.