آندری تارکوفسکی-فیلمساز هفته

فیلمساز هفته - آندری تارکوفسکی

فیلمساز هفته - آندری تارکوفسکی

فیلمساز_هفته

آندری_تارکوفسکی

آندری تارکوفسکی در سال 1932 در ناحیه ای روستایی در روسیه، نزدیک به شهر یوریوتیس متولد شد. پدرش آرسنی تارکوفسکی شاعر است که اشعار او اغلب در فیلمهای پسرش نقل می شود. آندره تنها چهار سال داشت که آرسنی از مادرش جدا شد؛ فیلم آینه (1975) که بسیار به زندگی نامه شخصی تارکوفسکی می ماند، این بحران دوره کودکی را منعکس می کند. مضامین زیر به طور اخص در فیلم های اولیه تارکوفسکی غالبند :


غیبت پدر و رابطه نزدیک ولی تنش آمیز با مادر با فرزندی که به وی عشق می ورزد ولی از او رنجیده خاطر است.
تارکوفسکی با اولین فیلم بلندش کودکی ایوان (1962) در سطح بین المللی شناخته شد. فیلم در جشنواره سال 1962 ونیز جایزه شیر طلا را تصاحب کرد. آندری روبلف فیلم بعدی او نگاه شخصی به زندگی شمایلنگار صاحب نام روسی در قرون وسطی است فیلم در سال 1966 به اتمام رسید ولی به دلیل تعارض با دیدگاههای حاکم در شوروری چهار سال بعد به نمایش درآمد. با اینحال تارکوفسکی خوانش شخصی خود را از فضاهای سینمایی علمی- تخیلی در فیلمهای سولاریس (1972) و استاکر (1979) در کنار فیلم آینه در شوروی ساخت و اکران کرد. دو فیلم پایانی کارنامه فیلمسازی او به ترتیب نوستالژیا (1983) و ایثار (1986) خارج از شوروی و در ایتالیا و سوئد فیلمبرداری شدند.


فیلمهای تارکوفسکی با جدیت اخلقی شدیدشان متمایز می شوند، موردی که مشابه آن صرفا در آثار اندک فیلمسازان دیگر قابل مشاهده است. وی به سال 1986 در پاریس از بیماری سرطان ریه درگذشت.
نگارش و تنظیم مطالب سینمایی از رشید_قربانی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.